tirsdag den 26. januar 2021

ATRIUM - genfortolkninger af plantebeholderen

 


Udstillingsprojekt 2016-19, keramikergruppen ATRIUM, udvikling og genfortolkning af plantekrukker.
"Den Levende Krukke", Clay Keramikmuseum, Middelfart,  Kunstforeningen "Kongegården", Korsør / Kunstforeningen "Det Ny Kastet", Thisted / "Huset i Asnæs", Asnæs / skitseudstilling i bl.a "Officinet", København.

ATRIUM:
Et atrium er en ”centralt beliggende, åben eller overdækket gård eller rum - omkranset af vægge eller mure på alle sider” [ordnet.dk].

I udstillingsgruppen ATRIUM anvendes begrebet som eksponent for at undersøge og genfortolke plantebeholderen. Siden 2015 har medlemmerne i ATRIUM haft fokus på relationen mellem keramiske beholdere og planters vækst, struktur, farver, etc. under arbejdstitlen “en bolig til planten“.

Hensigten er at reflektere over tematikken samt at skabe projekter og værker, der undersøger, udfordrer og genfortolker plantekrukken. Samlet afspejler gruppen den mangfoldighed og frodighed, et atrium ofte forbindes med. Med vækst og planter som et fælles referencepunkt spænder værkerne lige fra det sublime håndværk manifesteret i konkrete brugsting til konceptuelle værker, der har refleksionen som omdrejningspunkt.

I årene 2016 -19 udmøntes ATRIUM's arbejde i udstillinger, hvor diversiteten i tematikken formidles. Parallelt med disse udstillinger har gruppen
arbejdet videre med nye fortolkninger af plantekrukken, og udstillingsrækken afspejler dette udviklingsforløb.

ATRIUM medlemmer:
Pia Baastrup, Anja Margrethe Backe, Lis Biggas, Vibeke Jepmon Buciek, Ane-Katrine von Bülow, Lea Mi Engholm,
Vinni Frederiksen, Inger Heebøll, Vibeke Borresen Krog, Ann Linnemann, Lise Seier Petersen, Helle Rittig, Tine Secher, Mette Marie Ørsted 
A
lle har Designuddannelsen fra Danmarks Designskole eller som minimum tilsvarende niveau og er medlem af Danske Kunsthåndværkere og Designere, DKOD.dk.

ATRIUM udstillingsforløb:

2018 - 2019:
Clay - Danmarks Keramikmuseum, Middelfart: d. 12. oktober 2018  -  d. 7. april 2019

2017:
•  Huset i Asnæs, Odsherred: april - maj
•  Det Ny Kastet, Thisted: september
•  Kongegården, Korsør: november

2016:
•  Væksthuset VASAC, Nykøbing S
•  Officinet, projektrum for “Danske Kunsthåndværkere og Designere”, København


Udvalgte artikler om ATRIUM:
KunstenNU...

https://designetc.dk/plante-krukke-plantekrukke/
http://www.troelslaursen.dk/#post196


Vandingskrukker, Clay 2018:

Med sine værker undersøger Tine Secher samspil og modspil mellem planternes og det keramiske materiales form, farver, struktur og taktilitet. De unikke plantekrukker er udført i et stramt geometrisk og robust formsprog, der står i kontrast til væksterne og de keramiske overflader. De levende og unikke overflader skal pirre og skubbe til den stramme form - og styrke vores fornemmelse af dét, som planter, jord og natur også er: nedbrydning, omdannelse og ustyrlighed. Overfladerne er derfor glaseret med mange lag glasurer i forskellige nuancer. I brændingen af krukkerne smelter lagene sammen og danner nye uforudsigelige teksturer og farvespil.

Udover arbejdet med glasurer og farver har det centrale omdrejningspunkt været funktionaliteten, hvor Tine Secher har arbejdet med at skabe en nem og fleksibel vanding. Plantekrukkerne består af to separate dele: en ydre form i glaseret stentøj, der fungerer som vandreservoir, samt en indre form, der er vækstbeholder. Den indre form er udformet i ler blandet med et porøst materiale.
Den fleksible vanding består i at man kan hælde en større mængde vand i den ydre beholder, når man har tid. Vandet opsuges langsomt af den indre porøse krukke og afgives herefter kontinuerligt til jord og plante. Tine Secher siger om sine plantekrukker: "Jeg har altid omgivet mig med mange planter, men jeg er også glemsom i forhold til vandingen. Derfor var det vigtigt for mig at skabe en krukke, hvor jeg kunne dyrke fx krydderurter, der kræver konstant fugt. Stiller man en almindelig urtepotte i en vandbalje, går det fint over nogle uger. Men jorden bliver sur over længere tid. Mine krukker har en porøsitet, der netop balancerer".

Tak til Grosserer L. F. Foghts Fond for støtte til projektet i 2018






 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar